LinkedIn tips voor digital nomads
Als digital nomad ben je automatisch ook een ondernemer. Het is daarom belangrijk dat je zichtbaar bent voor potentiële opdrachtgevers zodat je professionele samenwerkingen kunt aangaan terwijl je aan het reizen bent. Een LinkedIn profiel is daarom ook onmisbaar. Dit internationale platform is dé plek om jezelf te promoten en een netwerk op te bouwen. Maar dat betekent wel dat je je profiel op de meest gunstige manier moet inrichten. Opdrachtgevers vind je namelijk niet zomaar, vooral niet als je geen vaste woonplaats hebt. Hier een aantal LinkedIn tips voor digital nomads om je op weg te helpen.
1. Taal
Als digital nomad niet geheel onbelangrijk: in welke taal wil je je Linkedin profiel weergeven? Ben je van plan veel te reizen en samen te werken met internationale opdrachtgevers? Dan is het wellicht handig om je LinkedIn profiel in het Engels te schrijven. Als je het liever bij Nederlandse opdrachtgevers houdt, dan hoeft dat natuurlijk niet. Ga je voor Engels, dan spreek je een grotere groep aan.
2. Pakkende kopregel
Gelukkig helpt de LinkedIn-website je ook al een heel eind op weg bij het invullen van je profiel. Er zijn verschillende delen die je kunt invullen, zoals je naam en huidige functie, maar ook een kopregel. Dit is een zin die direct onder je naam staat weergegeven. Het is belangrijk dat je hier veel zoekwoorden gebruikt. Ben je bijvoorbeeld schrijver? Dan zouden woorden als ‘freelance schrijver’, ‘creative’, ‘content creator’ allemaal kunnen werken. Ga zelf eens op onderzoek uit hoe anderen in jouw vakgebied zichzelf profileren en beslis wat het beste bij jou past. Je hoeft ook niet pretentieus te doen: duidelijkheid zonder veel poespas wordt ook zeker gewaardeerd.
3. Samenvatting
Een beetje awkard, ik weet het, maar een korte samenvatting van wie je bent geeft bezoekers van je profiel al een veel betere indruk van wie jij bent. Daarnaast is LinkedIn juist het platform waar het geoorloofd is om (met mate) over jezelf op te scheppen. Dus do’s:
- Probeer hier weer veel zoekwoorden te gebruiken
- Verkoop jezelf: waar ben jij gespecialiseerd in en welk/wiens probleem lost dit op?
- Vertel ook waar je nog van droomt, waar je naar op zoek bent en waarom dit jou als persoon zo goed ligt.
- Houd het kort en krachtig: niemand neemt de tijd voor ellenlange lappen tekst op LinkedIn.
4. Professionele LinkedIn foto
Een foto zegt meer dan duizend woorden, tenminste, als het de juiste foto is. Vooral op LinkedIn is het belangrijk dat je foto professioneel oogt en weergeeft wie jij echt bent. Profielen met een foto worden beter bekeken dan profielen zonder. Het maakt je pagina persoonlijker en betrouwbaarder, mits het een scherpe en zakelijke foto is. Dit betekent niet dat je niet mag lachen, maar vakantiefoto’s, zonnebrillen, vaagheden, drankjes in je hand en naar beneden kijken of een gebogen hoofd zijn echt not done. Veel bedrijven, scholen of andere instanties organiseren wel eens evenementen waar je gratis of tegen een kleine vergoeding een LinkedIn foto kan laten maken. Zoek eens op Facebook naar evenementen in de buurt en er zal ongetwijfeld iets opduiken. Een scherpe, professionele foto is absoluut de moeite waard en zal potentiële opdrachtgevers een betere eerste indruk van je geven.
5. Werkervaring
Ook al lijkt dit kopje voor zich te spreken, vergeet hier weer niet om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Daarnaast kan je werkervaring soms nogal irrelevant zijn. Ik heb bijvoorbeeld talloze bijbaantjes in de horeca en retail gehad toen ik jonger was, maar voor mijn huidige carrière voegt het niet heel veel toe als ik elke functie in detail beschrijf op mijn LinkedIn profiel. Je zou een kopje kunnen maken met ‘verschillende (bij)banen in horeca en retail’ met een korte beschrijving van werkgevers en belangrijke skills. Deze banen laten namelijk wel zien dat je al van jongs af aan hebt gewerkt, assertief bent en de handen uit de mouwen kunt steken.
6. Media
LinkedIn is de zakelijke versie van Facebook. Jij volgt vrienden, collega’s en bedrijven. Zij posten, jij kan liken. Op jouw profiel wordt weergegeven wat je leuk vindt en je kan zelf ook bijdragen leveren. Met deze acties laat jij de bezoekers van je profiel zien wie jij bent, waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Als je schrijver bent, kan je LinkedIn gerelateerde artikelen schrijven en delen op je profiel. Foto’s van mijlpalen in je carrière, posts over bijzondere gebeurtenissen tijdens je werk of het liken van marketingstunts van bedrijven: het helpt allemaal mee aan je online zichtbaarheid. Vooral voor digital nomads is dit van belang. Dus profileer je online, wees vindbaar met een ijzersterk LinkedIn profiel en geef potentiële werkgevers een eerste indruk die ze niet snel zullen vergeten.
PS. Wil je meer business tips lezen? Bekijk de andere blogs van Dutch Digital Nomad eens.
Geschreven door: Noah Vink
Hi!
Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.